Over ons

“Ik ben Marie Fredriks-Ngindu en ik kom uit Kabwe, een klein dorpje in de provincie Kasaï Central, Democratische Republiek Congo.

In onze cultuur is het gebruikelijk dat de kinderen voor de ouders zorgen op latere leeftijd. Mijn vader zorgde er daarom in ons dorp voor dat weduwen en oude mensen zonder kinderen een dak boven hun hoofd kregen. Als hij dit niet had gedaan dan, waren zwakkere mensen hoogstwaarschijnlijk aan hun lot overgelaten, en hadden op straat geleefd. Dit kon mijn vader niet aan zich voorbij laten gaan, en zodoende zorgde hij ervoor dat deze inwoners altijd een onderdak hadden.

Van jongs af aan heb ik altijd bewondering gehad voor zijn levenshouding. Als je het goed hebt, moet je ook voor je medemens zorgen.

Diba staat in mijn moedertaal Tshiluba voor zon. Stichting Diba heeft als missie om een stukje zon te zijn in het leven van mensen die het minder hebben.

Mijn vader is in 1993, veel te vroeg gestorven. Hij kan niet meer zien wat ik voor de kinderen in Congo doe, maar zijn missie wordt voortgezet. Sinds 2005 zet Stichting Diba zich met hart en ziel in om de levensomstandigheden van kansarme kinderen en hun families te verbeteren en ze een betere toekomst te geven.”

Stichting Diba heeft ten doel: Het verlenen van hulp aan mensen in de Democratische Republiek Congo op het gebied van huisvesting, onderwijs, medische zorg, technische ontwikkeling, het stimuleren van het verwerven van een zelfstandig inkomen en het stimuleren van landbouw, productie en handel.