GEREALISEERDE PROJECTEN

BOUW BASISSCHOOL IN KABWE

DSC00408De basisschool Mukondayi I verkeerde reeds jaren in een erg slechte bouwkundige toestand, net als vele andere, in het koloniale tijdperk, opgerichte bouwwerken, zoals de kerk, de pastorie en het nonnenklooster. Door de zware klimatologische omstandigheden en slecht onderhoud stond het dak van de school op instorten. Tijdens harde regen was er geen school.

Onze bestuursleden Pierre en Marie hebben op deze school hun basisonderwijs genoten en hun vader was er hoofdonderwijzer. Vandaar dat het aan hun hart ging dat het zo slecht gesteld was met hun oude basisschool. Zij hebben daarom alles in het werk gesteld om een nieuwe school te laten bouwen in hun dorp.

Vele acties op scholen in Kampen en in Deventer en omgeving, maar ook particuliere donaties en de hulp van Wilde Ganzen hebben ertoe geleid dat de eerste drie lokalen in 2014 zijn opgeleverd en in gebruik genomen.

• DSC00348
  • DSC00351
  • DSC00359
  • DSC00402
  • DSC00408
  • DSC00472
  • DSC00478
  • DSC00860
  • S6004431
  • school gereed

LANDBOUWGROEP VROUWEN IN KABWE

Tijdens één van onze werkbezoeken aan Kabwe werden wij vele malen aangesproken door vrouwen die ons vroegen of wij hen konden helpen aan schoffels en ander gereedschap voor op de akker. Wij hebben deze vrouwen samengebracht en geïnspireerd om een collectieve akker op te zetten en elkaar te helpen op ieders individuele akker. Op deze wijze kunnen zij hun productie verhogen.

De vrouwengroep heeft een eigen bestuur gekozen en is voortvarend aan de slag gegaan, nadat ze van ons nieuw gereedschap hadden ontvangen. Ook hebben ze op kosten van de stichting hun akker laten ploegen door een tractor. Deze tractor hebben zij zelf geregeld in de provinciehoofdstad Kananga.

De akker is inmiddels in gebruik en de groep werkt goed samen. Ze reserveren zelf geld voor zaaigoed en vervanging van kapot gereedschap.

• tractor

ZOMERACTIVITEITEN IN KINSHASA

In Congo is het niet zo gebruikelijk dat kinderen tijdens de grote vakantie, die twee maanden duurt, op vakantie gaan. Na enkele weken slaat de verveling toe net als bij ons. Om deze reden hebben wij in de afgelopen jaren activiteiten voor kinderen in de wijk Badara georganiseerd. In Badara woont Elie, één van de eerste weeskinderen die wij steunden. Elie heeft ons geholpen bij het organiseren van de activiteiten. De activiteiten bestonden naast tekenen, handvaardigheid en spelletjes uit bijscholing. Hierbij kwam het goed van pas dat Marie zelf onderwijzer is. De kinderen waren erg blij met onze activiteiten. Het aanbod aan kinderen was helaas groter dan het aantal dat aan de activiteiten konden meedoen. Iedere dag kregen de kinderen iets te eten en drinken. Dit was alleen al een feest voor hen die thuis niet verwend worden.

SCHOOLBANKEN VOOR BASISSCHOOL IN KABWE

In 2014 en 2015 zijn er diverse acties in Kampen en Deventer gehouden ten behoeve van schoolbanken in de nieuwe basisschool in Kabwe. In mei 2015 zijn de banken met hulp van de lokale bevolking gemaakt en geplaatst. Onder groot enthousiasme zijn de schoolbanken in gebruik genomen en kunnen de kinderen nu op een goede manier onderwijs genieten.