WEESKINDEREN

SCHOOLOPLEIDING EN VOEDING

weeskind

In 2004 is Stichting Diba begonnen met de ondersteuning van drie weeskinderen in Kinshasa, de hoofdstad van de Democratische Republiek Congo.

De moeder en vader van deze kinderen waren overleden aan de gevolgen van aids en één van de kinderen was ook HIV-positief. De drie kinderen woonden bij hun oma, maar gingen niet naar school. Stichting Diba heeft ervoor gezorgd dat zij hun schoolopleiding konden volgen en dat hun oma een vergoeding kreeg voor eten en drinken. Deze kinderen zijn vele jaren later in huis opgenomen bij een tante en zij maken het nu goed.

Vrij snel nadat we de eerste drie kinderen hadden opgenomen in ons programma, diende ze een vierde weeskind aan, een jongen genaamd Elie. Ook hij woonde bij zijn oma, nadat zijn ouders waren overleden aan aids. Elie gaat inmiddels naar de universiteit en wordt nog steeds ondersteunt door de stichting.

Het aantal kinderen in ons programma schommelt rondom de twintig. Meer kinderen steunen is voor ons helaas niet mogelijk. Wij willen alle kinderen een goede schoolopleiding bieden en eventueel steun op gebied van voeding.

Alle scholen van de kinderen worden regelmatig bezocht door onze coördinatrice in Kinshasa, mevrouw Jeanne Malemp. Zij monitoort de voortgang van de kinderen, zowel thuis als op school.

Indien kinderen regelmatig spijbelen of anderszins misbruik maken van onze steun dan worden ze uit het programma gezet. Helaas gebeurt dit incidenteel, maar wij staan ervoor dat de gelden die worden gedoneerd door particulieren en bedrijven goed terechtkomen.

• Marie_bezoekt_scholen_wezen
  • S6004494