Visie/Missie

Stichting Diba blijft kiezen voor:
    • geïntegreerde ontwikkeling op het platteland van Congo
    • en dit vanuit én ten voordele van initiatieven aan de basis
    Participatieve en multidisciplinaire aanpak

Concreet, stimuleert en ondersteunt en Evenaarsprovincie basisinitiatieven via geïntegreerde plattelandsontwikkeling. De participatieve en multidisciplinaire aanpak richt zich op economische plattelandsontwikkeling, maar ook op basisopleiding (formeel en niet-formeel) en basisgezondheidszorg in de ruime zin (eerstelijnszorg, water, hygiëne en sanitair, voeding en preventie). Thema’s zoals gender, HIV/Aids, milieu en communicatie worden transversaal opgenomen. Uiteraard dient rekening gehouden te worden met nationale en internationale beleidslijnen.

Interventiezone

Een interventiezone komt overeen met een gezondheidsgebied – bestaande structuur binnen het gezondheidszorgsysteem van Congo. De doelgroep van elke interventie is de bevolking van het gezondheidsgebied, gemiddeld 10.000 mensen. Deze bevolking wordt betrokken in elke stap van de interventie: van identificatie tot uitvoering. Startend met een diepgaande en uitgebreide analyse van de situatie door de bevolking, wordt een interventieplan uitgewerkt en uitgevoerd door diezelfde bevolking. Waar nodig, nuttig en mogelijk, biedt Stichting Diba middelen ter ondersteuning. Dit kan gaan van informeren, opleiden, investeren tot lobbyen en netwerken.

Stichting Diba permanent aanwezig

De bevolking is het vertrekpunt van elke interventie. Stichting Diba bereikt haar via representatieve, lokale, proactieve en verantwoordelijke ontwikkelingsactoren (verenigingen, ngo, coöperatieven) waarmee ze een partnerschap afsluit. Deze partners zijn de draaischijf om de geïntegreerde aanpak te stimuleren en te organiseren. Om sterk betrokken te zijn bij wat er leeft bij de partners en de bevolking, is Stichting Diba permanent aanwezig in de interventieregio’s. De lokale antennes zijn de voelsprieten en ankerpunten van Stichting Diba op het terrein. Indien nodig, wordt beroep gedaan op diensten en expertise van buitenaf. Daarnaast wordt samenwerking en synergie ook steeds belangrijker. De rol van Stichting Diba is om deze processen te vergemakkelijken.

De bevolking is het vertrekpunt van elke interventie

Visie/Missie

Steun Diba, doneer direct via Ideal!

Neem Contact op

Heeft U Interesse? Wilt U meer weten?

Fuse
    • STICHTING DIBA