Brood

Inhoud project

Het project betreft een programma waarin wij de vrouwen van morgen “Muasi ya Lobi” trainen en opleiden om brood te bakken, grotendeels, bestaand uit cassavemeel maar ook brood, cake en koekjes met andere toevoegingen als banaan en kokos.
De benodigde oven is inmiddels gebouwd door onze eigen medewerkers en zal duurzaam gestookt gaan worden met zaagselbriketten die al op ons terrein worden gemaakt door studenten en vrouwen.

Opzet van het programma

• Empowerment training (4 dagdelen)
    De groep start met een training die in het kader staat van vrouwen empowerment. Deze training zien wij als een instrument, strategie en middel richting gendergelijkheid. Wij willen het bewustzijn van de vrouwen vergroten, ze aanmoedigen om te leren, kennis op te bouwen en vaardigheden te ontwikkelen. Ook hygiëne en vrouwenrechten maken deel van uit van het programma.
  • Bereidingsproces van de produkten (2 maanden)
    In de bakkerij gaan de cursisten brood leren bakken onder leiding van een professionele opleider. De onderdelen deeg bereiden, afwegen, rijzen en bakken staan op het programma.
  • Ondernemingsvaardigheden (2 maanden)
    De cursisten gaan leren hoe ze met geld moeten omgaan, inkopen van basisproducten, verkopen, wat doen met de winst, geld overhouden om weer te kunnen inkopen, etc. Voor sommige cursisten is er ook een separate rekentraining vanwege het ontbreken van deze vaardigheid.
    Na het afronden van de opleiding gaan de cursisten onder leiding van onze coördinatoren zelf bakken en verkopen.
    De vrouwen delen gezamenlijk in de winst. Een deel van de winst wordt onder andere geïnvesteerd in onderhoud van de bakkerij en aankoop van bakmaterialen.
    Naast de verkoop in het centrum gaan de vrouwen ook op markten brood verkopen.
    De lokale bevolking, schoolkinderen, ziekenhuizen, college studenten en leraren vormen de afzetmarkt.