Over ons

Ik ben Marie Fredriks-Ngindu, ik kom oorspronkelijk uit de DR Congo. In 2004 ben ik samen met mijn man en kinderen op vakantie gegaan in mijn moederland, Congo. Vlak voor ons vertrek naar Nederland zien we s ’ochtends een paar kinderen op straat die niet naar school gaan. Wanneer ik ze vraag waarom ze niet op school zijn, vertellen ze mij dat ze het schoolgeld niet kunnen betalen.
Vader en moeder zijn gestorven aan AIDS en de kinderen wonen nu bij hun oma, die het
schoolgeld niet kan betalen. Door de ontmoeting, en het verhaal van deze kinderen zijn mijn man en ik geraakt, en we besluiten om deze kinderen te ondersteunen, zodat zij naar school kunnen.
Eenmaal terug in Nederland vertellen we aan vrienden en familie over onze ontmoeting, en wat het met ons gedaan heeft. Uiteindelijk besluiten we om met deze vrienden een Stichting op te zetten, Stichting Diba.

Diba staat in het Tshiluba voor zon; en dit paste precies bij onze visie; Wij willen ons inzetten om een stukje zon in het leven van deze kinderen en hun begeleiders te brengen. Het ging immers niet alleen om de kinderen die wij ontmoet hadden, al snel kwamen we erachter dat veel meer kinderen onze hulp nodig hadden.

In 2005 is Stichting Diba begonnen met het onderhouden van drie weeskinderen. Met de hulp van sponsoren en donateurs kan onze Stichting op dit moment 15 weeskinderen ondersteunen.

Ik kom zelf uit Kabwe, een klein dorpje in de regio Kasaï. In de Congolese cultuur is het
gebruikelijk dat de kinderen voor de ouders zorgen op latere leeftijd. Mijn vader zorgde er daarom in ons dorp voor dat weduwen en oude mensen zonder kinderen een dak boven hun hoofd kregen. Als hij dit niet zou doen, zouden deze zwakkere mensen hoogstwaarschijnlijk aan hun lot zijn overgelaten, en op straat leven. Dit kon mijn vader niet aan zich voorbij laten gaan, en zodoende zorgde hij ervoor dat deze inwoners altijd een onderdak hadden. Van jongs af aan heb ik altijd bewondering gehad voor de visie die mijn vader in het leven had. Als je het goed hebt, moet je ook voor je medemens zorgen. Mijn vader is in 1993, veel te vroeg gestorven. Hij kan niet meer zien
wat ik voor de kinderen in Congo doe, maar zijn levensmotto heb ik overgenomen.

Sinds 2005 zet Stichting Diba zich met hart en ziel in om de levensomstandigheden van kansarme kinderen en hun families, te verbeteren en ze een betere toekomst te geven. Er is grote betrokkenheid van de inwoners bij onze projecten, zij werken met ons samen en voeren samen met ons projecten uit.